Mon 22 January 2024 | 7:30 pm - 11:00 pm
- , ,

Purchase tickets here:
https://bit.ly/UtopiaMonsters2024

Commission of Inquiry into the failure of imagination in Israeli culture
Nothing monstrous is foreign to me.
On the limits of humanity, monsters and monstrosities

22.01 | 19:30 (gathering) | 20:00 (start of event) | Tel Aviv Cinematheque | NIS 45 (free entry for Cinematheque subscribers)

Movie > Lockdown Tower
France, 2023, length: 90 min.
Language: French, English translation

The residents of a residential tower in France discover that a black and murderous void surrounds the building in which they live. Everyone and everything that goes out, disappears and never comes back. The connection with the outside world. The forced closure creates a human capsule and reveals layer upon layer of painful humanity. Time passes and the situation deteriorates towards a bizarre, absurd and hopeless apocalyptic dystopia. A horror drama that discusses the complexity of a multicultural society, lack, identity, fear, hope, humanity and monstrosity. The acclaimed tower comes to us after being premiered at senior festivals, including Sitges and Rotterdam.

About monsters and monstrosities > Nothing monstrous is foreign to me

From Hollywood cinema to the Athenian theater, from Tolkien to the stories of Gilgamesh, Godzilla, King Kong, minotaurs, dragons and abysses, vampires and werewolves – man fights monsters in literature and mythology, but also in the soul and history, and they always steal the show.

What is a monster? What is a monster in different periods, different cultures, different contexts? How are monsters classified? How do you spell monster? How do you use monsters and monstrosities in understanding the mind, in writing history and propaganda.

And what about monsters from a gender, class, religious and cultural perspective – insects, mice, vermin?

Ah. And sometimes a person is a monster. What does a person have to do to become a monster, is it an action or a state? Innate or learned? Can a man who is a monster turn back into a man? Does every person have a monster, just waiting for the right moment?

Talk about monsters. About monsters that have people in them and people that have monsters in them.

A meeting of the commission of inquiry into the failure of imagination in Israeli culture.

רכישת כרטיסים כאן:
https://bit.ly/UtopiaMonsters2024

ועדת חקירה לכשל הדמיון בתרבות הישראלית
שום דבר מפלצתי אינו זר לי.
על גבולות האנושיות, מפלצות ומפלצתיות

שני | 22.01 | 19:30 (התכנסות) | 20:00 (תחילת אירוע) | סינמטק תל-אביב, הארבעה 5 ת”א | 45 ש”ח (כניסה חופשית למנויי הסינמטק)

דיון > מחשבות: פרופ’ מירי רוזמרין | תמיר אשמן | שוקי בן נעים |
הנחייה: נעה מנהיים | דברי פתיחה: אורי אביב

סרט > המגדל | Lockdown Tower
בימוי: גיום ניקלו
צרפת, 2023, אורך: 90 דק’
שפה: צרפתית, תרגום לאנגלית

דייריו של מגדל מגורים בצרפת מגלים כי ריק שחור ורצחני מקיף את המבנה בו הם גרים. כל מי ומה שיוצא, נעלם ולא חוזר. הקשר עם העולם החיצוני. הסגר הכפוי מייצר קפסולה אנושית וחושף שכבה אחר שכבה של אנושיות כואבת. הזמן עובר והסיטואציה מידרדרת לעבר דיסטופיה אפוקליפטית ביזארית, אבסורדית ונטולת מוצא. דרמת אימה שדנה במורכבות של חברה רב-תרבותית, במחסור, זהות, פחד, תקווה, אנושיות ומפלצתיות. המגדל עטור השבחים מגיע אלינו לאחר שהוצג בבכורה בפסטיבלים בכירים, בהם סיטג’ס ורוטרדם.

על מפלצות ומפלצתיות > שום דבר מפלצתי אינו זר לי

מהקולנוע ההוליוודי ועד התאטרון האתונאי, מטולקין ועד עלילות גילגמש, גודזילה, קינג קונג, מינוטאורים, דרקונים ותהומות, ערפדים ואנשי זאב – האדם נאבק במפלצות בספרות ובמיתולוגיה, אך גם בנפש ובהיסטוריה, והן תמיד גונבות את ההצגה.

מהי מפלצת? מה מפלצתי בתקופות שונות, תרבויות שונות, הקשרים שונים? כיצד מסווגים מפלצות? כיצד כותבים מפלצת? כיצד עושים שימוש במפלצות ומפלצתיות בהבנת הנפש, בכתיבת היסטוריה ופרופגנדה.

ומה בנוגע למפלצות בהסתכלות מגדרית, מעמדית, דתית ותרבותית – חרקים, עכברים, שרצים?

אה. ולפעמים אדם הוא-הוא מפלצת. מה צריך לעשות אדם כדי להיות מפלצת, האם זו פעולה או מצב? מולד או נלמד? האם אדם שהוא מפלצת יכול לחזור ולהיות אדם? האם בכל אדם יש מפלצת, שרק מחכה לרגע הנכון?

שיחה על מפלצות. על מפלצות שיש בהן אנשים ועל אנשים שיש בהם מפלצות.

מפגש של ועדת החקירה לכשל הדמיון בתרבות הישראלית.

הפקה: יערה בתר פוקר, יובל עופר
הפקה טכנית: אוהד אפרת, מיכאל פלוטנו
עריכת התכנית: אורי אביב, יובל עופר
ניהול טכני, הקרנות סרטים: אוהד אפרת, מיכאל פלוטנו
עיצוב: איתמר חפץ
סושאל: יערה בתר פוקר
סינמטק תל-אביב: דינה פלד, דנה מורג, פיני שץ, עמית איצקר, יובל קרפף וכל הצוות – תודה רבה!
בתמיכת משרד התרבות והספורט – מינהל התרבות
תודות: גלית והבה-שאשו, קרן כרמל, זהר זפרני, ורד חלוצי, תומר מאיר
Check Out The Event Page On Facebook


Looking for more cool events? Sign up to our weekly Events Newsletter to get all kinds of awesome recommendations directly to your inbox!

Sign up to our weekly Events Newsletter here


Looking for more ideas?