Thu 4 April 2024 | 8:00 pm - 11:00 pm
- , ,

In the paired exhibition “Spacing”, Baruch Rafiach presents large-scale black-and-white photographs taped to the walls, alongside an installation by Leor Grady in various mediums

Opening: Thursday, 4.4.2024, 8:00 p.m

�בתערוכה הזוגית “רווח”, ברוך רפיח מציג תצלומים גדולי-ממדים בשחור-לבן המודבקים לקירות, ולצידם הצבה של ליאור גריידי במדיומים שונים: תצלומים מוגדלים מתוך הסדרה “אובייקטים של חיבה” מ-2002, רהיטים וציורים על נייר.

תצלומיו של רפיח הם בחלקם תצלומי חוץ ובחלקם תצלומים בחלל ביתי. בקבוצה הראשונה מבנים החוסמים חלק גדול מהמרחב: מבנים באזור מדברי, שער בחוף הים הממסגר את הנוף, או סדין פרוס על חבל באחו. בתצלומים אלה אין כמעט דמויות אנושיות, למעט דמות קטנה אחת במרחק. בתצלומים ניכרת איכות גרפית פורמליסטית הזרה לנוף המתועד, שלפעמים נראה כחצר אחורית מוזנחת. בקבוצה השנייה תצלום של חדר שינה עם מיטה מכוסה בשמיכה, וסדרה של תצלומי גברים במנוחה, כולל תצלום דיוקן עצמי של האמן כשציפור מסתירה את פניו.
עבודתו של רפיח נשענת על מסורת הצילום התיעודי המשלב אסתטיקה פורמליסטית, שראשיתה באמצע המאה ה-20 (כמו בתצלומי לי פרידלנדר). אבל השיטוט שלו משרטט גם מעין מפה נפשית, בעיקר במהלך המתקרב עד כדי רווח דק מהגוף המצולם ומייצר עיסוק רפלקטיבי החושף הומו-ארוטיות כמו בצילומיו של פיטר הוג׳אר. זוהי גם נקודת ההשקה לעבודותיו של ליאור גריידי המוצגות בתערוכה. התנועתיות של גריידי הנוטה לכפייתיות מייצרת אף היא ממדים סימבוליים – תנועה בתוך הבית, בעיר, ובין ארצות, המתערבבת במסע זהות הניזון מיחסים מורכבים עם עבר משפחתי של נדודים, גלות והגירה, ועם תחושת זרות אישית המחפשת גאולה ואינטימיות.

בתערוכה מציב גריידי רהיטים שמקורם בביתו הפרטי, בתקופה שחי ופעל בניו יורק (1996–2013). כמה מהם כבר הציג כשהם מכוסים בד כחול בתערוכה “כ חול” (אוצרת דרורית גור אריה, גלריה אחד העם, סמינר הקיבוצים, 2022). לצד הרהיטים החשופים, גריידי מציג תצלומים מאותה תקופה בניו יורק, חלק מסדרה של מאות תצלומים שצילם לאורך שנים של טיפול פסיכואנליטי, וגם בהם מופיעים רהיטים, אלא שמקורם בחדר הטיפולים של הפסיכואנליטיקן שלו.
“המבט המשוטט במושא הצילום, בין אם הוא רחוב שעדיין לא התעורר או גבר ישן, הוא אותו מבט. מבט בוחן, רוצה, כזה המסמן את הרווח, את המנעד שבין העין לאובייקט, בין העין ללב.

הצילומים של רפיח מפגישים ומחברים בין אובייקט לסובייקט. מפגש כזה שאין בו רווח – דיוקנאות למשל, נדמים כמראה בעיני המתבונן. במידה מסוימת אני מוצא דמיון בינינו באופי העבודה או בניסוח הדימוי – התערוכה המשותפת היא הזדמנות לבחון את הגלוי אצלו והנסתר אצלי, או שמא להיפך”. ליאור גריידי

הצבת עבודותיהם של רפיח וגריידי אלה לצד אלה מבקשת להאיר צד רפלקסיבי חמקמק, המתגלה אצל שניהם, גם אם באופן שונה. בעבודות של שניהם יש תנועה של חיפוש אינטימיות, לצד תנועה הפוכה של יצירת כיסויים שנועדו להגן על האינטימיות – הקירות אצל רפיח או מסכי צבע והמגרות הסגורות אצל גריידי. תחושה של זרות מבצבצת מתוך פרקטיקת הצילום עצמה, מתוך המעבר מהחוץ העטוף במסגרות אל הפנים המלווה בהצצה אל הגוף הגברי. גבריותו של המצלם המביט בזר הישן או שמא ניראה ישן כך לאור יום-גבריות משתהה מתענגת אך גם נגאלת.

פתיחה: יום חמישי, 4.4.2024, 20:00
נעילה: 11 במאי
2024 אוצרת: אורית מור
Check Out The Event Page On Facebook


Looking for more cool events? Sign up to our weekly Events Newsletter to get all kinds of awesome recommendations directly to your inbox!

Sign up to our weekly Events Newsletter here


Looking for more ideas?